Volenszki Sándor
2010-08-17 12:26:44
Elektronikus levelezés - Hogyan nyírjuk ki saját hírlevelünket!
Átlagon felül türelmes és barátságos egyéniség vagyok hírlevelekkel szemben, még Steve leveleit is szívesen fogadom, aki dollár milliárdos lett, ennek ellenére nem képesek összerakni egy épkézláb hírlevelet...
A mai levél amit kaptam (az ominózus), a következőképpen néz ki:
Arról nem is beszélve, hogy már a SPAM szűrön is fennakadt!
Bocsánat! Ennek a hírlevélnek nagyon sok értelme van, azonban az, aki ezt a hírlevelet
az rábízta a hírlevél kiküldését egy hírlevél gyilkosra!
Én sokszor mulatok ezeken és még néhány, ennél sokkal mulatságosabb és szomorúbb eseten, azonban most azt mondom, hogy állj! Ennek semmi értelme! Ezer gigabyte-nyi hálózati forgalom naponta a semmiért? Ennyire nem lehetünk jóléti társadalom, még ha elektronikus is!
Szóval most itt tartok, kiröhögtem, kisírtam magam és összeszedtem a gondolataimat, hogy adjak azoknak egy műszaki áttekintést a hírlevél életéről és haláláról, akik ezeket elkövetik!
És még most, mielőtt elkezdeném, szeretném előre bocsájtani, hogy a szoftver gyártók, akik olyan hírlevelező programokat készítenek, hogy a lehetőség megengedett ekkora hibák elkövetésére, azok se bújjanak az objektum orientáltság és egyéb más szakkifejezések tekintélyt nyújtó árnyékába!
Az egyik leggyakoribb hiba, ami egyébként a legnagyobb bizalmatlansági tényező, mikor a hírlevél olyan e-mail címről érkezik, aminek köze sincs a tartalomban promózott adatokhoz! És itt nem arra gondolok, hogy az info##at##domainlakopark.hu e-mail címről küldött levél válasz e-mail címe az ugyfelszolgalat##at##domainlakopark.hu, hanem a totálisan különböző domain nevek, mit pl. feladó a valami##at##kuldjunkhirlevelet.xx a válaszcím meg a kispista##at##akarmi.yy!
A legjobb és a számomra legkedvesebb levelek az olyanok (például amit feljebb bemutattam), amelyek egészen egyszerűen tartalmaznak egy képet és viszlát!
Mi értelme van az ilyen hírleveleknek? Biztos vagyok benne, hogy az internetezők jelentős része olyan levelező programot használ, amiben elve tiltva van a távoli tartalom megjelenítése! Nem, nem azt mondom, hogy egy hírlevélbe ne tegyünk képet, hanem azt, hogy készüljünk fel megfelelően a címzett körülményeire! És akkor még nem is beszéltem a mobil eszközök és a mobil internet képességeiről (ez egy közel 600Kb-os levél)! Ha képet teszünk a hírlevélbe, gondoskodjunk róla, hogy a kép helyettesítő szövege pontosan leírja azt, ami a képen látható. Sőt, a legjobb ha azt olvassuk a kép helyén, hogy miért lesz nekünk jó megjeleníteni a távoli tartalmat!
Törekedjünk arra, hogy a hírlevelünkben elküldött képek mérete ne legyen nagy! Senki sem akar percekig levelet letölteni 200-300Kb méretű képek miatt!
Na ha már sikeresen túljutottunk a kép kérdésen, akkor vizsgáljuk meg, hogy hova lett a szöveg a fenti ominózus hírlevélből! A jó hír az, hogy sehova! Pontosan annyi szöveg van a levélben, mint amennyit beleírtak! A szomorú az, hogy ez mennyiségét tekintve egy leiratkozz mondat, amit valószínűleg a hírlevelet kiküldő alkalmazás biggyesztette a levél végére...
Ha már rászánjuk magunkat, hogy hírlevelet küldünk, akkor tegyük meg, hogy elkészítjük és megformázzuk szöveges levelünket (html+css) és ha kívánjuk, megtűzdelhetjük nem nagy méretű képekkel. Így már azt elérjük, hogy a levelező programok "Távoli tartalom blokkolása" esetén is azonnal olvashatóvá válik az üzenet szöveges formában, a képek helyén pedig megjelennek a helyettesítő szövegek!
Végezetül a mit írtál nekem bekezdéshez egy utolsó kulcsfontosságú információ! A levélnek legyen sima szöveg (plain text) változata, része is! Azok a levelező kliensek, amelyek kizárólag szöveges üzemmódban jelenítik meg a leveleket (webmail: SquirrelMail) plain text nélkül a levélből nem mutatnak semmit! Szóval ha nincs sima szöveg rész, akkor ismét eljutottunk a tök üres hírelvélhez! Ezzel a sima szöveges résszel kapcsolatban van még egy gondolat, amit fontos tudnotok kedves hírlevelezők!
Természetesen minket most nem jogilag érdekel a SPAM fogalma, hanem technikailag. Minden elektronikus levélnek meg kell felelnie bizonyos szabványoknak (pl.: RFC2822). A levelező szerverek, levelező programok (amelyek rendelkeznek SPAM elemző alkalmazással) nem tesznek mást, mint a szabványok figyelembe vételével pontozzák a rajtuk keresztül haladó leveleket. Néhány apróság, amit figyelnek (bizonyára több különböző SPAM filter létezik, most az általános pontokat sorolom csak fel):
És miért nem jelenik meg a weboldalam? Azt írja, hogy a szolgáltatás felfüggesztve! Nem kapnak tőlem levelet az ügyfeleim, akiknek Outlook-ból levelezek! Jézusom! Eltűntem a Google-ből! Teljesen!
Amint azt már olvashattátok tőlem is és mástól is, minden számítógépnek az interneten van egy egyedi címe, az IP címe. Annak a szervernek, ahol a weboldalatok van és ahol a hírlevelező programotok üzemel, annak is van egy.
Ha a szerver üzemeltetőtök nem hozott megfelelő biztonsági intézkedéseket, akkor képesek vagytok egy egyszerű alkalmazással óránként több ezer levelet beleereszteni az elektronikus éterbe! Ha hoztak (piszok banda), akkor csak néhány százat, de azt is különböző feltételek mellett (pl.: 90 másodpercenként 30db).
Miért teszik ezt?
Azért konkrétan, mert ha valaki erősen levelezik, arra "felfigyelhetnek", és feljegyezhetik a levélkibocsájtó számítógép IP címét egy olyan listára amit SPAM szűréskor használnak a levelező szerverek!
De miért olyan nagy baj ez? A válasz egyszerű! Napjainkban a szerver üzemeltetők erőforrás gazdálkodás és ár-érték arány miatt úgynevezett Shared Hosting szolgáltatásokat biztosítanak, ezért aztán a te domain neved, weboldalad és hírlevél küldő alkalmazásod nagyjából 200 másik domain névvel, weboldallal és hírlevél küldő alkalmazással van egy IP címen! Szóval ha SPAM-elsz és valaki bejelenti, vagy sikerül szürke, fekete listássá játszanod az IP címet, akkor nagyjából 200 domain névhez tartozó elektronikus levelezést küldtél padlóra. Egészen egyszerűen a címzettek levelező szervere megtalálja a feladó IP címét a fekete listán és visszautasítja a feladót! Ezek az alkalmazások nem vizsgálják, hogy azon az IP címen van-e több domain, és ki is volt valójában a SPAM-er!
Ha aktívan hírlevelezel, az, hogy életedben legalább egyszer belefuss egy SPAM bejelentésbe, az a maximális törvénykövető magatartás mellett sem elképzelhetetlen (tapasztalatból mondom :-/). Lehet tenni ellene, nem kell mást tenned, csak megfelelsz azoknak az elvárásoknak amiket egy elektronikus levéllel szemben műszakilag, tartalmilag támasztanak és, válaszd le a hírlevél küldést arról az IP címről, ahol a tartalmad (és még vagy 200 másik domain tartalma) kiszolgálásra kerül!
Nem hinned el, hogy mennyire pofon egyszerűen! Érdekel a titok! Jó lenne, ha végre nem kellene kiírni a feliratkozó űrlapodra, hogy a SPAM fiókban is keresd levelünket! Hát igen! Te már elég komoly üzletet vezetsz, ezt nem engedheted meg magadnak!
***
Röviden ennyi!
Ha ezeket megfontolva teszel azért, hogy az időt, energiát és költséget nem kímélt hírlevél előállítási folyamatod után ne hóhérok, hírlevél gyilkosok kezébe add hírleveledet (rosszabb, ha te magad leszel a hírleveled hóhéra), nagyobb hatékonyságra teszel szert!
Utóirat:
Úgy érzem tartozok némi magyarázattal azoknak, akik a túloldalon állnak és úgy gondolják, attól, hogy Ők szoftver gyártók, a felelősség rájuk nem hárul azért, mert ügyfeleik SPAM-elnek.
Ez teljes egészében igaz, azonban van az Ő kezükben egy olyan erő, felelősség, amivel képesek megakadályozni az ügyfél (akár) vétlen SPAM-elését!
Írjatok olyan programokat, amely nem engedi a hírlevelet elküldeni szöveges és html tartalom nélkül, ami megvizsgálja a kiküldésre váró hírlevél méretét és mellékeltét (méret és állomány tekintetében), ne engedjetek domain névtől eltérő e-mail címről hírlevelet küldeni és ne engedjétek, hogy a válasz e-mail cím domain neve ne egyezzen a feladóéval!
Ha ezekre odafigyeltek szoftveresen (ahogyan mi is tettük), lehet, hogy kevesebb, de elégedettebb és fizetőképesebb ügyfeleitek lesznek!
Bejegyzések